Waarom een Tesla Model 3 kopen

Waarom een elektrische auto? En waarom de Tesla Model 3. Hier zal ik mijn motivatie voor het kopen van een Tesla Model 3 uit de doeken doen. En de meeste redenen kunnen ook voor jou een reden zijn om over te stappen naar een elektrische auto, en eventueel te kiezen voor een Tesla.

Door wijziging in de persoonlijke vervoersbehoefte, was een aankoop van een 2e auto noodzakelijk. De benzine-aangedreven BMW doet al 5 jaar dienst als gezinsvervoer en woon/werkverkeer. Met een bepaald budget in gedachten ga je naar geschikte auto’s kijken. Al langer speelde ik met de gedachte dat het een elektrische auto moest zijn, zoals bijvoorbeeld een BMW i3.

Deel uitmaken van de change

Je kunt zeggen dat ik een ‘echte’ petrolhead ben. Van jongs af aan als gek van auto’s. Ik rijd al 25 jaar in eigen auto’s van een Volvo 480 tot aan mijn huidige BMW 320i. Ik ben tevens werkzaam in de automotive media, en weet alles wat er te weten is over autobezit en de kosten die daar mee gemoeid zijn. Omdat ik vanuit mijn werk ook veel met elektrisch rijden te maken heb, kom je er achter dat je de theorie grotendeels wel kent, maar de praktijk-ervaring mist. Welke uitdagingen kom je tegen je als je daadwerkelijk een EV bezit. Kortom, ik heb de behoefte om mee te lopen in de voorhoede van de grote verandering die ongetwijfeld komend decennium zal gaan plaatsvinden in hoe we met auto’s en automobiliteit omgaan.

Financieel

Dan natuurlijk het financiële aspect. Het wordt vanuit de overheid wel heel aantrekkelijk gemaakt om voor een elektrische auto te kiezen. Geen BPM, geen wegenbelasting (tot 2021), 4% bijtelling en lagere onderhoudskosten. Dan nog is de investering voor aanschaf behoorlijk hoog, maar de running costs zijn minder dan de helft van een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Stroomkosten zijn grofweg maar een derde ten opzichte van de brandstofkosten. Onderhoud aan een elektrische auto is minimaal. Er zijn geen vloeistoffen die periodiek vervangen moeten worden, zoals motorolie, koelvloeistof en alle bijbehorende filters. De enige navulbare vloeistof is de ruitesproeiers vloeistof. Remschijven gaan tot 3 keer langer mee, omdat je vooral op de motor afremt. Alleen de bandenslijtage blijft, dus ook de regelmatige vervanging van de banden.

Milieu

En dan ook zeker vanwege het milieu. We horen van alle kanten dat we het milieu te zwaar belasten, dat we onze levenswijze moeten aanpassen. Afval scheiden, groene stroom, minder vlees eten, zonnepanelen? Maar wat kun je verder nog doen als consument. Natuurlijk is een EV hier niet heilig. Het grootste deel van onze stroom wordt nog steeds niet duurzaam opgewekt. Bij de productie en recycling van een EV is meer energie nodig dan bij conventionele auto. Maar een conventionele auto stoot zijn uitlaatgassen uit, daar waar hij rijdt. Dus waar veel mensen wonen en rijden is de emissiebelasting relatief groot. Ik hoorde laatst de vergelijking met een vis in een vissenkom. Wij zijn als een vis die in zijn kom schijt, en vervolgens van hetzelfde water drinkt. Bij elektriciteitscentrales vindt de vervuiling tenminste nog in een gecontroleerde locatie plaats, met de mogelijkheid om de centrale nog verder te verduurzamen.

Waarom een Tesla Model 3

En tot slot: waarom een Tesla Model 3. Ik heb in de afgelopen 18 jaar in diverse elektrische auto’s gereden. In 2002 reed ik al eens met een Citroën Saxo Electrique, topsnelheid 80 km/h, range 60 km. Pas 10 jaar later zou ik weer in een elektrische auto rijden, een 1e generatie Nissan Leaf. Een interessante aandrijflijn, maar voor de rest niet echt een indrukwekkende auto. In 2014 reed ik voor het eerste met de BMW i3 en Tesla Model S. Die maakten beide wel veel indruk.

Veel van de huidige elektrische auto’s zijn vrij hoge crossovers. Begrijpelijk, want dan kun je makkelijk de accu’s in de bodem verwerken, en de passagiers er bovenop zetten. Maar dat zijn niet het soort auto’s dat mij aanspreken. Er zijn maar weinig ‘normale’ elektrische auto’s, als je de klassieke hatchback of sedan als ‘normaal’ beschouwd.

In juli 2019 reed ik voor het eerst met de Model 3. Dat was de eerste elektrische auto waarbij ik me voor me zelf kon voorstellen dat ik er een brandstofauto voor zou laten staan. Want: ongelooflijk snel, perfect balans en wegligging, veel veiligheidssystemen, ruim genoeg voor een gezin, prima zitpositie, flinke range, de Tesla superchargers en de indrukwekkende innovatie van grote en kleine zaken. Alleen al hoe het interieur heel licht en clean is, en hoe de meeste functies slim in het 15-inch scherm zijn verwerkt. Alsof je van een Nokia met druktoetsen naar een iPhone met touchscreen overstapt. De eerste rit was met een Long Range AWD. Een week later opnieuw een rit gemaakt met de Standard Range Plus RWD. Toen was ik ‘om’, en heb nog dezelfde avond een Model 3 besteld.

Geef een reactie