Een laadpaal aanvragen en installeren

Je elektrische auto is besteld, maar dan wil je thuis ook kunnen ‘tanken’. Dus start je het laadpunt aanvraag traject op. Waar begin je dan.

In mijn geval begon het bij de Netbeheerder. De meeste huizen hebben een 1-fase stroomafgifte van 3,7 kWh. Met andere woorden, ieder uur kan de EV 3,7 kW bijgeladen worden. Een moderne EV heeft tussen de 40 kWh tot 100 kWh aan laadcapaciteit. De Tesla Model 3 Longe Range heeft bijvoorbeeld een 75 kWh accucapaciteit. Van 0 naar 100% is dan 75/3,7 = 20,2 uur. Niet helemaal realistisch, want je zult je auto vrijwel nooit met 0% neerzetten. Stel je zet hem in de avond aan de paal met nog 30% capaciteit, en wil dat hij bijlaad tot 100%. Dat is dan 75/3,7 * 70% = 14,2 uur. Dat moet sneller kunnen, en dat kan ook op 2 voorwaarden. Je meterkast/slimme stroommeter moet door de netbeheerder aangepast worden naar 3-fase krachtstroom. Hij geeft dan een laadvermogen van 11 kWh. Vanaf 2011 hebben alle nieuwbouwhuizen krachtstroom.

Een tweede voorwaarde is dat de auto zelf ook 3-fase boordlader heeft. De Tesla Model 3, de Audi E-tron en de Volkswagen ID.3 hebben die voorziening. Maar heel veel andere populaire EV’s, zoals de Kia Niro, Hyundai Kona, Mercedes EQC en Nissan Leaf hebben nog een 1-fase boordlader. Heeft je auto geen 1-fase boordlader, dan kan het toch verstandig zijn om meterkast en laadpaal al in 3-fase variant te bestellen, zodat je voorbereid bent op de toekomst. Als het goed is gaat een laadpaal langer dan 1 autoleven mee. Je meterkast aanpassen voor 3-fase stroom kost ongeveer 275 euro.

Dat het laadpunt zelf. Er zijn diverse aanbieders van laadpalen, de bekendste zijn NewMotion en EV-Box. Maar er zijn ook lokale installatiebedrijven (elektriciens) gespecialiseerd in de installatie van laadpalen. Ik heb voor het laatste gekozen.

De installatiebedrijf kan je de juiste laadpaal adviseren. Er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden.

Allereerste de aansluiting, een type 1 of een type 2. Alle recente EV’s gebruiken de type 2 stekker. Dus daar ben je snel uit.

Dan het afgiftevermogen. Ze zijn er in varianten van 3,7 kWh, 7,2 kWh, 11 kWh en 22 kWh. Voor 11 kWh of 22 kWh heb je 3-fase krachtstroom nodig. Zoals aangegeven moet hier wellicht de netbeheerder nog aanpassingen doen.

Dan het laadpunt zelf, die is er domme varianten en slimme varianten. De domme versie is een kwestie van stekker er in en laden maar. De slimmere laadpunten werken met een laadpas. Bij bijvoorbeeld NewMotion vraag je ook een gratis laadpas die je bij je eigen laadpaal gebruikt om het laden te activeren. Deze laadpas werkt bij meer dan 100.000 laadpunten in heel Europa. Een laadpunt met laadpas heeft ook nog een ander voordeel, je kunt namelijk gastgebruik toestaan. Dat kan zowel gratis als tegen een vergoeding. Op die manier kun je aan een laadpaal nog een beetje extra geld verdienen. Overigens kun je ook gewoon instellen dat een het laadpunt alleen op je eigen pas werkt. Bij zo’n slimme paal zit een app op je telefoon waar je je als je laadsessies kunt terugzien. Ook handig is dat je de laadsessies automatisch kunt doorbelasten naar je werkgever. Ben je ZZP-er, dan kun je het thuisladen doorbelasten naar je zakelijke rekening. Zo wordt het meerverbruik niet belast op je huishoudbudget, op voorwaarde dat de auto zakelijk wordt gebruikt. Zo’n slimme laadpaal heeft een ingebouwde SIM-kaart voor dataoverdracht met de aanbieder.

De slimste categorie laadpalen heeft ook nog ‘load balancing’. Tijdens een laadsessie trekt de auto redelijk wat stroom naar binnen. Als je gelijktijdig ook een wasdroger, vaatwasmachine en waterkoker aanzet, dan kan het thuisnet wel eens te zwaar belast worden, met als gevolg een aardlekschakelaar die afslaat. Met ‘load balancing’ wordt het laadvermogen tijdelijk beperkt als er andere grote stroomverbruikers in huis ingeschakeld zijn. Om dit goed te kunnen regelen wordt er naast een stroomkabel ook een datakabel naar de stroommeter gelegd.

Dan de kosten. Een laadpunt kost ongeveer 600-1.000 euro zonder installatie. Een laadpunt kun je aan de muur hangen, maar ook op een paal zetten. De paal plus betonnen voet kost ongeveer 200 euro. Een elektriciën moet de paal installeren, een kabel trekken naar de meterkast, en nieuwe groepen in de meterkast plaatsen. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van de afstand van het laadpunt naar de meterkast, bijvoorbeeld als er buiten een geul gegraven moet worden. De elektriciën zal er ook voor zorgen dat het laadpunt wordt aangemeld bij de aanbieder. De totale kosten inclusief laadpunt en installatie zullen voor de meesten op 1.500-2.500 euro uitkomen. Dan zal de aanbieder ook nog een abonnementsbijdrage vragen voor de slimme features zoals het de laadsessie administratie en de load balancing. Dit ligt meestal in de orde van 3 tot 6 euro per maand.

In mijn geval heb ik de laadpaal laten installeren door Vebe BV in Almere. Zij installeren door het hele land. Gekozen voor de NewMotion Home Advanced 11-22 kWh met load balancing (zie foto) inclusief een paal en betonvoet. Er moest over 5 meter een geul gegraven worden, voornamelijk bestraat. De meterkast is voorzien van extra groepen en verzwaard. Daarnaast 2 gratis passen aangevraagd, één voor mijn partner en één voor mijzelf. Alles laat zich vrij simpel instellen op de website my.newmotion.com. Je maakt een account aan en besteld en koppelt je laadpassen. Hier zijn ook alle publieke laadpunten terug te vinden waar je laadpas gaat werken.

Geef een reactie