Eerste maand met de Tesla Model 3

We zijn nu ruim 1 maand en 3.500 km onderweg met de Model 3. Binnenkort zal ik een uitgebreide review plaatsen, maar nu al wat eerste bevindingen over de auto en het laden.

De eerste 3.500 km zijn probleemloos verlopen, al heb ik al na een paar weken contact met Tesla service moeten zoeken, maar daarover zo direct meer.

In het verleden heb ik vooral Volvo’s, BMW’s en Alfa Romeo’s gereden. Ook meestal auto’s uit het D-segment, de grote middenklasse waar ook de Tesla Model 3 met zijn formaat in past. Een BMW 3-serie behoort nog steeds tot het gezinswagenpark, dus dat is goed vergelijkingsmateriaal.

Een korte shortlist van eerste indrukken:

  • Het valt op hoe opvallend smooth en schokvrij een EV rijdt. Een auto met brandstofmotor heeft altijd wel kleine schokje of vertragingen. Een EV is onmiddelijk bij de les en versnelt direct als je het stroompedaal intrapt. Optrekken, afremmen en cruisen, het gaat allemaal zijdezacht maar ook verpletterend snel.
  • Het sobere interieur met digitale scherm went snel. Als ik weer in de BMW stap, valt past op hoe slim en doordacht Tesla de gangbare bedieningsfuncties in de auto heeft verwerkt.
  • Niet alles is een verbetering. De ruitenwisserbediening zit deels in het scherm, die had ik toch liever in een stengel aan het stuur gehad. Je kunt nu alleen eenmalig wissen en/of sproeien vanaf een stengel.
  • Het geluid van de audioinstallatie is fantastisch, dit is het beste systeem dat ik ooit in een auto gehad heb. Door de relatieve stilte van de auto is het extra genieten van het geluid.
  • Het stuur zonder klokken er achter was vooral in het donker in het begin een vreemde gewaarwording. Het is daar volledig zwart, heel anders dan in andere auto’s. Dit heeft echter ook voordelen. Je kunt de de ventilatie met een licht briesje door het stuur laten richten, recht in je gezicht.
  • Het kleine stuur en het ontbreken van klokken heeft nog een voordeel. Je hebt veel meer vrijheid om de hoogte van het stuur in te stellen. Ik heb het wat lager gezet dan ik anders gedaan zou hebben. Door het compacte formaat ligt hij niet snel op je benen. Bij het rijden voelt de lage positie van het stuur comfortabel als je je polsen er op laat rusten.
  • Het thuisladen gaat probleemloos. Ik heb 3-fase (11kW) laten installeren. Ik plan de laadsessies automatisch in de nacht. In de praktijk laad ik om de paar dagen ongeveer 50% bij. Met 11kW zit de auto in maximaal 3,5 uur al weer vol. Een lekker gevoel om de volgende ochtend met een volle ‘tank’ te kunnen wegrijden.
  • De Tesla Supercharger, wat kun je er over zeggen. Eén keer geprobeerd bij Bunnik. Parkeren, stekker er in en laden. Geen pasjes of zo nodig. Een kopje koffie van 2,75 euro besteld bij het daar aanwezige hotel en 20 minuten later weer op pad.
  • De adaptieve cruise control wordt in meer dan 50% van de kilometers gebruikt en de stuurautomaat zet ik er ook steeds vaker bij aan. Echter bij gemiddelde drukte voelt het wel wat onrustig. Af en toe komt het systeem weifelend over. De update van de software naar V10 leverde verbetering, maar perfect is het nog niet. In filesituaties werkt het perfect en zeer ontspannend.
  • Er worden veel kritische opmerkingen over de afwerking gemaakt. Op 1 puntje (zie hieronder) val dat eigenlijk mee. De auto heeft nergens grote afwerkingsmissers. Het kan qua materiaalgebruik niet op tegen recente auto’s van de Duitse premiummerken. Het is geen Mercedes of Audi niveau, maar ik zou willen beweren dat hij vrijwel niet onderdoet voor de meeste andere merken. Tegenover alle andere USP’s die deze auto heeft, voelt het ook minder relevant.
  • De stoelen zijn opvallend zacht, zeker vergeleken met stoelen uit Duitse auto’s. Je zakt er een klein beetje in weg, maar ze voelen zeer comfortabel aan. Ik zit er lekkerder in dan in de stoelen van onze BMW 3-serie. Met de lendensteunverstelling is de ondersteuning in de rug goed in te stellen.
  • De auto voelt ruimer dan de BMW 3-serie. Voorin voelt de auto breder dan je zou verwachten. Passagier en bestuurder zitten iets verder uit elkaar. Achterin is een bijzonder verhaal. De beenruimte is uitstekend, ik kan goed achter mezelf zitten zonder dat de knieën de stoel raken. Ook achterin is de interieurbreedte uitstekend, er kunnen 3 personen goed naast elkaar zitten. Doordat de vloer achterin volledig vlak is, kan ook de middelste passagier zijn benen goed plaatsen. Nadeel is de hoge vloer achterin, waardoor een volwassen persoon of puber weinig steun heeft voor de benen. Je wil dan al snel de benen schuin neerleggen, op langere afstand is dit minder comfortabel. Voordeel is dat kinderen tot ongeveer 12 jaar juist perfect zitten, met hun kortere benen kunnen ze hun voeten juist wel snel op de bodem zetten in plaats van dat ze los rondbungelen.
  • De grootte van de bagageruimte valt me heel erg mee. De kleine opening heb ik nog niet echt als een nadeel ervaren.
  • De power en de snelheid zijn indrukwekkend. Dit geeft mogelijkheden die je voorheen niet zou overwegen. Zoals bij invoeg- en inhaalacties. Bij een penibele verkeerssituatie zou je voorheen bijna altijd kiezen voor het rempedaal. Nu is het stroompedaal ook een alternatief, om snel ergens voorbij te flitsen.

Zoals gezegd heb ik toch voor één ergernis Tesla Service ingeschakeld. Al op de eerste dag viel me al op dat op de snelweg een rammel kwam uit de linkerwielkast. Doordat de auto verder vrij stil is, ga je je hier toch aan irriteren. Vermoeden was dat er wat speling zat op de binnenzijde van de linkerwielkast, die door de rijwind gaat vibreren. Via de Tesla-app een service-afspraak ingepland. Ik kon al na 5 dagen terecht bij Tesla Amsterdam. Dat was net de dag van het eerste boerenprotest. Ik kwam nog wel net op tijd voor de afspraak, maar een proefrit met een monteur zat er niet in. Het probleem manifesteerde zich alleen boven de 100 km/h, en dat was op dat moment nergens mogelijk rond Amsterdam. De afspraak is in overleg overgezet naar de mobiele service. Anderhalve week later stond bij mij een Tesla Model S serviceauto voor de deur. De monteur constateerde inderdaad speling op de bekleding van de wielkast. Hij heeft wat kneedbaar vulmateriaal achter de bekleding geplaatst. Na een proefrit konden we inderdaad constateren dat de rammel verdwenen was.

Conclusie tot nu toe: Dit is heel anders autorijden dan alles wat ik voorheen had. Mijn partner weet het goed samen te vatten: ‘Dit is eigenlijk een heel makkelijke auto om te rijden’. Je kunt snel, sportief en betrokken rijden als je wilt, waarbij je ook nog eens veel sneller bent dan de meeste andere deelnemers in het verkeer. Maar als je daar even geen zin in hebt, dan loodst de auto je bijna zorgeloos door het verkeer.

De eerste ervaringen met Tesla Service zijn ook nog eens zeer positief. Ondanks de kritische verhalen uit de media, heb ik een prettige eerste ervaring gehad.

Geef een reactie