Aflevering Tesla Model 3

Op 18 september was het dan zover. De aflevering was aanstaande.

Vijf dagen voor de levering kwam een SMS en mail binnen met de datum van lavering. De avond er voor kwam er nog een SMS van Tesla binnen: “We hebben begrepen van onze transporteur dat uw Model 3 mogelijk niet op tijd aankomt voor geplande levering.” Uiteindelijk ging de levering door zoals gepland.

Om 13:30 reden we het terrein van de Tesla factory op. Je krijgt misschien niet echt een red carpet treatment, maar er lag wel degelijk een rode loper bij de ingang. Een klein deel van de fabriek is afgezet als delivery centrum. Vijf medewerkers ontvangen de ophalers. We moesten een paar minuten wachten voor we aan de beurt waren. In de tussentijd kun je een blik in de fabriek werpen, waar je Model S en Model X afgemonteerd ziet worden. De medewerker achter de balie vraagt vervolgens naar je rijbewijs. Omdat ik het kentekenbewijs al met de post had ontvangen, kon ik die ook als bewijs als aanstaande bezitter tonen. Na twee minuten en twee krabbels ben je klaar. Daarna ontvingen we instructies hoe we bij onze auto konden komen.

Tot voor kort werden de auto’s gewoon in de fabriek klaargezet naast de ontvangstruimte. Door de grote afleveraantallen vanaf eind augustus is Telsa overgestapt op aflevering op parkeerplaatsen. Op een drietal parkeerplaatsen in de omgeving van de fabriek staan de honderden Model 3’s klaar om opgehaald te worden. We werden verwezen naar parkeerplaats 2.5 aan de achterzijde van de fabriek. Via een shuttlebusje reden we met enkele andere ophalers in een paar minuten naar de parkeerplaats.

Dan volgt het meest bijzonder van de aflevering. Als je gewend bent aan een uur onverdeelde aandacht van een verkoper, met uitgebreide uitleg en een bloemetje… Nou, hier gaat het heel anders. En dat maakt het op zich al een memorabele en eigenlijk ook heel leuke ervaring. We werden neergezet op een parkeerplaats met ongeveer 150 Model 3’s. Daar mag je vervolgens rond gaan lopen om je eigen auto te zoeken. Ik had al de truc gelezen om via de Tesla-app die al aan je auto gekoppeld is, de auto te laten klaxoneren. Dat werkte in mijn geval niet, omdat er nog een beveiligingsinstelling in de auto geactiveerd was, die mobiele aanroep niet toestond.

Dus verspreiden we ons over het terrein en liepen alle witte Model 3’s af, want dat was de kleur die we besteld hadden. Binnen 90 seconden zag ik het kenteken. De auto’s zijn allemaal open en de keycards liggen er in. Je kan meteen beginnen met een eigen inspectie. Tweemaal toe werden we aangesproken door enthousiaste Tesla medewerkers, die beschikbaar waren voor vragen. Eén van de medewerkers was een monteur (met Model S serviceauto) die beschikbaar is om kleine tekortkomingen te verhelpen, mochten die er zijn.

De volgende punten hebben we gecontroleerd:

  • Alle deuren, trunk en frunk geopend, en op normale kracht dicht gegooid, om te kijken of ze goed dichtvallen.
  • Alle naden en kieren aan de buitenzijde gecontroleerd.
  • De lak rondom gecontroleerd.
  • De wielen en banden gecontroleerd.
  • De inhoud van de frunk gecontroleerd (moet een hoes met gevarendriehoek en EHBO set bevatten)
  • De inhoud van de trunk gecontroleerd (moet 2 laadkabel bevatten, 1 blauwe Mennekes kabel, en een kabel voor regulier stroomnet met omvormer en twee verwisselbare adapter stekkers)
  • Alle ramen geopend en gesloten, en controleren op ongewenste geluiden
  • De telefoon koppelen aan de sleutel (via de app)
  • Al een paar settings testen (spiegels, stuur en stoel instellen)
  • De rubbers van alle deuren checken, zitten ze netjes en goed vast
  • Het glazen dak checken, zitten de panelen goed recht en liggen de afdichtingsrubbers goed.

In ons geval waren er geen onregelmatigheden in de afwerking van de auto. We constateerden alleen dat de Mennekes laadkabel ontbrak.

Vervolgens kun je met de auto naar de uitgang rijden, en bij een tent uitchecken. Daar konden we de ontbrekende laadkabel in ontvangst nemen. In het geval er wel onregelmatigheden worden geconstateerd, dan kunnen die ter plekke opgelost worden, zoals het poets of poleisten van de lak (tegen krassen) en stellen van deuren.

Wij waren snel klaar, en konden na 25 minuten na aankomst op het parkeerterrein wegrijden.

Op een parkeerplaats bij de fabriek heb ik nog even rustig alle settings langsgelopen en instellingen voor audio, Auto Pilot, taal en metrics aangepast.

Onderweg naar huis heb ik toch één puntje opgemerkt. Er komt een licht rammelend geluid uit de linker wielkast. Thuis vastgesteld dat er vermoedelijk een montagebout ontbreekt bij de wielkast, waardoor die wat gaat rammelend boven de 100 km/h. Daar gaan we binnenkort een afspraak voor maken.

Maar na de eerste 200 kilometer kan ik verder alleen maar heel enthousiast over de auto zijn.

Geef een reactie